Mit tegyek, ha félek a fogorvostól?

Mit tegyek, ha félek a fogorvostól? Tippek a stresszmentes kezeléshez!

Félek a fogorvostól, megbénít a rettegés! Íme, az összes tipp a félelem leküzdésére. Két ultrakönnyű technika és azonnal múlik a szorongás.

Ha rangsorolni kellene azokat az orvosi beavatkozásokat, amelyek a leggyakrabban félelmet váltanak ki az emberekből, akkor a fogorvosi eljárások minden bizonnyal vezetnék a listát.

A legtöbben még egy szűrővizsgálatra is izzadó tenyérrel, remegő gyomorral ülünk be, még egy egyszerű fogtöméstől is sokan messzire futnánk és akkor a gyökérkezelést vagy a bölcsességfog eltávolítást még nem is említettük.

Amikor az orvos értetlenül áll egy elhanyagolt fog fellett, a páciensektől rendre ugyanazt hallja. „Tudom, hogy sűrűbben kellene járni, de félek a fogorvostól.”

Vannak akik egy korábbi kellemetlen élmény hatására igyekeznek messzire kerülni a rendelőt, de vannak olyanok is, akiken valami zsigeri félelem uralkodik el a fogorvos szó hallatán és a fertőtlenítő illata, a fúró hangja, a hegyes eszközök látványa pánikot keltenek benne.

Mit tegyek ha félek a fogorvostól

Gondolkozzunk reálisan! Érvek a gyors fogorvosi kezelés mellett

Elsőként azt nagyon fontos megértenünk, hogy miért nem szabad elhanyagolni a rendszeres fogorvos látogatást. Ezen nem csupán a fogaink épsége és mosolyunk megjelenése múlhat, de megelőzhetnénk minden fájdalmas és rossz tapasztalatot is.

Sokan vannak, akik inkább szenvednek a fájdalomtól és együtt élnek vele, ez pedig fogfájás esetében sajnos a legrosszabb döntés.

A rossz fog a szervezet egész állapotára hatással van és akár komoly gócbetegségek is kialakulhatnak akkor, ha elhanyagoljuk fogaink rendbetételét.

Cikkajánló:

Brutális fogfájás kínoz? A fogfájdalom jellegéből és a kiváltó ingerekből megtudhatod milyen fogászati kezelésre lesz szüksége a fogadnak! Jótanácsok, amivel egy akut fogászati ellátásra is felkészülhetsz.

A következő cikkünket neked ajánljuk!

Brutális fogfájás okai – Mi ilyenkor a teendő?

Ezért jó a mihamarabbi fogászati kezelés

  • A fájdalomcsillapító gyógyszerek csak ideig-óráig jelentenek megoldást, s tartós szedésük egyébként sem javasolt.
  • Könnyen lehet, hogy mindössze egy tömésre lesz szükség. De a korszerű fájdalomcsillapítónak és a kifinomult eszközöknek köszönhetően még a gyökérkezelés is lehet fájdalommentes.
  • A sokak által rettegett foghúzás nagyon gyakran elkerülhető, hiszen ma már a jelentősen károsodott fogállomány is pótolható a megfelelő inlay vagy onlay betétek alkalmazásával.
  • Félelem ide vagy oda, kár halogatni. Minél hamarabb fordulunk fogorvoshoz a problémával, annál kisebb beavatkozásra kell számolni, annál kevesebb fájdalommal és kellemetlenséggel jár majd a beteg fog.

A fogászat elhanyagolásának okai ötből két esetben a félelemhez köthetőek, melyek még gyermekkorból vagy egy felnőttként megélt rossz tapasztalatból származnak. A „Félek a fogorvostól” és „Félek a foghúzástól” a legtöbbet befolyásoló tényezők.

Cikkajánló:

Rossz emlékeid vannak a gyökérkezelésről? Megmutatjuk, miért nem kell félni és nálunk mitől teljesen fájdalommentes a modern gyökérkezelés.

 

Készülj tudatosan a fogászatra, így válassz fogorvost!

1. Rendkívül fontos hangsúlyozni, hogy nagyon sok múlik a választott fogorvos személyén.

A félelmek leküzdése nem könnyű, hiszen sokunknak vannak kellemetlen emlékei, de ha sikerül olyan fogorvost választani, aki emberileg is megfelel az igényeinknek, az már egy jó kezdet.

  • Mindig azok a legnépszerűbb fogorvosok, akik kedvesek, bátorítóak, nyugalmat árasztanak, bizalmat ébresztenek bennünk.
  • Amikor már a fogorvosi szék látványától is elfog a rettegés, akkor bizony egy empatikus, jó szakember segíthet átlendülni ezen a kihíváson.
  • Nagyon fontos, hogy szimpatikus legyen az orvos és megértőn álljon hozzá mind problémánkhoz, mind a hozzá társuló félelemhez.
  • Az orvos-beteg kommunikáció kiemelt jelentőséggel bír. Fontos, hogy a fogorvos meghallja-e mit szeretnénk, ésszerű keretek között van-e beleszólásunk a saját kezelésünkbe és megbeszéli-e velünk a tervet vagy önkényesen dönt a kezelésünkről.

Cikkajánló:

Népszerű, empatikus és jó fogorvosok. Bemutatkozik a Clinident csapata!

Közel 20 év szakmai tapasztalat mellett egyedi és személyre szabott törődés minden páciensünknek.

Ismerkedj velünk és válassz magadnak fogorvost a Clinident fogászatról!

2. Amit biztosan nem érdemes tenni! Ne tájékozódj internetes fórumokról!

  • Nem célszerű szakértelem hiányában olyan véleményeket olvasgatni, melyek elrettenthetnek az egész kezeléstől.
  • Egyetlen fogsor és fogászati gond sem hasonlítható össze máséval, ezért nagyon fontos a szakembertől történő információkérés.
  • Fontos, hogy a szakember minden esetben egyéni fogászati adottságainknak és a felmerült problémának megfelelően választja ki a szükséges kezelést.

3. A beidegződött félelmeket igen nehéz elengedni, de nem lehetetlen!

  • A fogászati ​​beavatkozások fejlődése miatt a mai kezelések precízebbek, gyorsabbak, kifinomultabbak, akárcsak a kezeléshez használt fájdalomcsillapítók. Ezáltal a modern kezelés sokkal kevésbé megterhelő a szervezetnek, mint amire emlékezhetünk a 60-70-80-as vagy akár a 90-es évekből.
  • Manapság számos lehetőség kínálkozik egy fog megmentésére, mielőtt végleg lemondanánk róla. Csak akkor húz fogat a fogorvos, ha az valóban menthetetlen.
  • A tűszúrástól tartó betegek is nyugodtan vállalhatják a kezelést. Akár az érzéstelenítő injekció is teljesen fájdalommentessé tehető egy speciális zselé használatával.

Kapcsolat a fájdalom és a pszichés állapot között

Persze könnyű azt mondani, hogy nincs mitől félni, de, ha a fogorvos félelmet ébreszt bennünk, akkor már nehezebb megállj-t parancsolni a rettegésnek. Gyakran még a korszerű módszerek és beavatkozások sem nyugtatnak meg bennünket eléggé ahhoz, hogy bátorságot vegyünk magunkon és végre felkeressünk egy szakembert.

A Brit Fogászati Szövetség kutatása szerint az emberek 25%-a már azelőtt mutat valamiféle szorongást, mielőtt még meglátná a fogorvost.

Leküzdhetetlen félelem a fogorvostól

Kutatásokkal bebizonyították, hogy aki várja a fájdalmat, vagyis a fogászati kezelést a fájdalommal azonosítja, nagyobb valószínűséggel is fogja azt megtapasztalni, mint aki nem tart tőle.

7 tipp fogorvosoktól a fogászati szorongásra

A félelem azonban igen fura kis lény, ami nem feltétlenül reagál racionálisan a puszta tényekre. A jó hír azonban az, hogy számos dolgot kipróbálhatunk, hogy a stresszt leküzdjük, csökkentsük a félelmet vagy szorongást.

1. Készülj előre, tervezd meg a napodat!

A fogászati időpontodat lehetőleg egy olyan napra időzítsd, amikor nem kell rohanni, nem kell valahová időre odaérni, nem kell utána a legjobb formádban lenni. (Pl.: Érzéstelenített szájjal előadást tartani vagy étterembe menni, mosolyogni.)

  • Pusztán ez az apró figyelmesség is, -amit magadért teszel-, lehetővé teszi az elméd és a tested számára az ellazulást.

2. Rendszeresen keresd fel fogorvosod!

Figyelj arra, hogy ne maradjanak el időpontok, ne hagyd ki őket önkényesen, ne nyújtsd el két szűrés közötti időtartamot. Az attól való félelem, hogy valami baj lehet a fogakkal, megakadályozhatja, hogy nyugodt maradj a fogorvosnál.

  • Évente legalább kétszer menj el fogorvoshoz: állapotfelmérésre és fogkőeltávolításra! Ha így teszel, kevesebb lesz a félelemre okot adó ismeretlen tényező, tehát maga a folyamat rutinszerűvé válik.

Cikkajánló:

Mielőtt a fogfájásod miatt a legrosszabbat feltételeznéd, tudd meg, hogy mi okozhat még fogfájást a szuvasodáson kívül és mi lehet rá a megoldás.

A következő cikkünket neked ajánljuk:

Miért fáj a fogam, ha nem lyukas

3. Válassz magadnak tudatosan fogorvost!

Ha szorongó típus vagy, nem segít, ha csak úgy az utcáról beesel egy fogorvos székébe. Neked arra van szükséged, hogy megbízzál a szakemberben, ahhoz pedig az kell, hogy időben cselekedj!

  • Még a beavatkozás előtt keress egy jó fogorvost és konzultálj vele a kezelésről. Kérdd, hogy magyarázza el a folyamatot, mit miért tesz. Az ismeretlentől való félelem könnyen orvosolható ezzel a technikával.

4. Jelezd az orvosnak, ha félős, szorongó típus vagy, esetleg ájulásra is hajlamos!

A probléma egyáltalán nem ciki. Sokan olyan extrém stresszt tapasztalnak, ami a fogászati székben akár ájulást is előidézhet. Készülj fel tehát arra, hogy az orvossal való ismerkedéskor bevallod: „Félek a fogorvostól!”

  • Tudd, hogy a fogorvos székében a legnagyobb biztonságban vagy, s ha előre jelzed neki a pánik hangulatot, együtt tudatosan készülhettek rá, megelőzhetitek a kellemetlen élményt.

Lehet lassabb tempóban haladni, több időt hagyni a kezelésre, többször megállni, pihenni, fekvő pozíció helyett inkább ülni …stb.

5. Soha nem menj fogorvoshoz éhgyomorra!

Akár reggel, akár napközben legyen a kezelés, figyelj a megfelelő étel- és vízfogyasztásodra!

  • Táplálkozz akkor is, ha egyébként csak 1x eszel egy nap és figyelj a hidratálásra! Egy fogászati kezelés szinte mindig együtt jár a szervezet fokozott adrenalin termelésével, amitől a vércukor szint könnyen leesik ez pedig ájulást és rosszullétet okoz.
  • Kerüld a magas cukor- vagy koffein tartalmú italokat, (pl.: kávé, energia ital) mivel ezek fokozhatják az idegességet.

6. Ne szégyelld a fóbiákat, inkább beszélj róla!

Kezelés közben hiper-érzékeny garat, öklendezés, köhögő roham, megfulladástól való félelem. Többen például ilyen fóbiák miatt nem járnak fogorvoshoz, mert úgy érzik nem tudják kezelni a helyzetet.

  • Ebben az esetben is fontos, hogy az orvost tájékoztassuk a problémáról, mert itt is több módszer is a rendelkezésre áll, hogy kezelés közben sikeresen megküzdjünk a jelenséggel.

7. Vedd komolyan a saját igényeidet!

A fogorvosi személyzet általában mindent megtesz annak érdekében, hogy a szorongó pácienseiket megnyugtassák, kellemes hangulatot teremtsenek a váróban és kezelés közben. Ám ha ez nem történik meg, akkor a szorongás csak fokozódik.

  • Ha úgy érzed, hogy a fogorvos nem kellően megértő veled vagy nem érzed magad biztonságban mellette, akkor ideje új szakember után nézni.

Rólunk írták:

Félelem helyett kellemes élmény – 5 dolog, amire érdemes figyelni, amikor fogorvost választunk

Mit csináljak, ha félek a fogorvostól

Bevált tippek páciensektől!

1. Aki félős, szorongó típus, annak érdemes korai időpontot foglalni a fogorvoshoz, akár reggel a legelsőnek lenni a fogászaton. Így nem kell egész nap a kezelés miatt aggódni és nyugodtan a nap hátralévő részére koncentrálhat.

2. Ügyelj arra, hogy időben, a kezelés előtt 10-15 perccel érkezz, így kényelmesen lesz idő használni a mosdót, fogat mosni és kitölteni a klinika bejelentkező nyomtatványait.

Se túl korán, se túl későn! Ahogyan nem érdemes sokkal korábban a fogászati rendelőbe érkezni, úgy az utolsó pillanatra időzítve vagy elkésve is a kelleténél nagyobb stresszt élhetünk meg, ráadásul az utánunk érkezőnek és az orvosnak is kellemetlenséget okozunk.

3. Jó tudni, hogy csúszás bizony előfordulhat egy fogorvosi rendelőben. Ha ezt elfogadjuk és nem pedig dühöngünk miatta, akkor kevésbé fogunk stresszelni. Biztosak lehetünk abban, ha már mi ülünk a székben, akkor velünk is a kellő gondoskodással, megértéssel fog eljárni az orvos.

Erre az esetre vigyünk magunkkal könyvet vagy hallgassunk zenét a telefonról.

4. A kezelés utáni órákra ne tervezz komolyabb programot, vagy olyan találkozót, ahonnan elkéshetsz, így legalább eggyel kevesebb okod van az aggódásra és nem idegesít fel, ha az előtted lévő páciens vagy a te kezelésed elhúzódik.

5. Kezelés közben, a kézzel való jelzés nagyszerű módja annak, hogy a fogorvos tudja, szünetre van szükséged.

6. A mély, lassú lélegzetvétel segít megnyugodni egy stresszes pillanatban. Kipróbálhatod ezt a váróban vagy a fogorvosi székben ülve is. Várakozás közben akár egy rövidebb meditációt is megpróbálhatsz, ha az jobban segít, hogy lelassulj és megkönnyebbüljenek a gondolataid.

7. Ha nem szereted a fúró hangját vagy elterelnéd a figyelmedet, akkor hallgass zenét kezelés közben. Tedd föl a fülhallgatót és képzeld magad valami kellemes helyre, az orvos pedig nyugodtan dolgozhat. Kezelés előtt beszéld meg vele, hogy kopogtassa meg a vállad, ha közben szüksége van az együttműködésedre.

    Online bejelentkezés

    Bejelentkezés telefonon: 06 1 801 2250

    Két egyszerű technika, amivel azonnal enyhítheted a fogászati szorongást

    A következő gyakorlatnál az a lényeg, hogy a folyamatosan a légzésedre koncentrálj, figyeld meg magadban a levegő útját, milyen érzés a teli tüdő, vagy éppen az üres.

    Figyelj rá, hogy a lehető leglassabban végezd a légző gyakorlatot, de soha ne tartsd vissza a levegővételt!

      Kérjen visszahívást

      Video ajánló:

      Tudtad, hogy az éltünkben jelentkező tartós stressz esetén a feszültséget a test a fogakra és az állkapocsra is terhelheti? Mindez állkapocs szorításban, a fogak csikorgatásában nyilvánul meg. Mindegy, mi váltja ki a szorongást van rá megoldás, hogy a fogaid ne lássák ennek kárát. Tudd meg, mi ilyenkor a teendőd!

      Egyszerű légzésgyakorlat a szorongás oldására 3 lépésben

      1. Ülj egyenesen, fújd ki az összes levegőt, amíg azt nem érzed, hogy teljesen üres a tüdőd.

      2. Orron át hosszan és nagyon lassan szívd tele a tüdődet levegővel, fejben pedig számolj is hozzá.

      3. Amikor teljesen tele lett a tüdőd, akkor ugyanilyen lassan fújd ki a levegőt, közben pedig ugyanúgy számolj fejben, mint a belégzéskor.

      Félelem a fogorvostól? Elhatalmasodott rajtad?

      Csökkentsd a feszültséget progresszív izomlazítással! Bár bonyolultnak hangzik mégis egy olyan egyszerű és hatékony módszerről van szó, amit már évtizedek óta alkalmaznak a stressz és szorongás tudatos csökkentésére.

      A fizikai és a szellemi állapot oda -vissza hatnak egymásra egy fokozott vagy tartós stressz idején. Azonban kutatások bizonyították, hogy ha az izmainkat tudatosan ellazítjuk, akkor nem csak a testünkből, de az elménkből is kioldódik a feszültség.

      A következő technikát alkalmazhatod a fogorvos várójában vagy a kezelés előtt fogászati székben is, sőt akár napi rendszerességgel otthon is. A lazító gyakorlat során feküdj vagy ülj kényelmesen és vidd a figyelmedet egy testrészre, majd haladj a lábaidtól a fejed felé.

      Így múlik el a félelem a fogorvostól

      1. Feszítsd meg a lábfejed és bokád, alsó lábszárad, majd engedd el a feszítést és hagyd, hogy ellazuljanak az izmaid.

      2. Haladj lépésről lépésre. Felfelé haladva feszíts meg újabb és újabb izmokat pár másodpercig, majd hagyd maguktól elernyedni őket, közben lélegezz minél lassabban és mélyebben. Ne felejtkezz meg a kezek, a nyak, hát és az arc izmairól sem.

      3. Tölts legalább néhány percet a teljes ellazulás állapotában, hagyd, hogy ne történjen semmi veled, benned.

      Amikor eluralkodna rajtad a pánik vagy a „félek a fogorvostól” érzés, párosíts ezt az izomlazító gyakorlatot a légző gyakorlatokkal. Így teljes felfrissülést és nyugalmat érhetsz el, sőt közben hallgathatsz relaxáló zenét is. A progresszív izomlazítás a szorongás oldásán keresztül jó hatással van az immunrendszerre, így a test álltalános jó állapotára is.

      Félek a fogorvostól! Milyen szakembert válasszak?

      A megoldás viszonylag egyszerű, mert fontos, hogy a fókuszban az emberi tényező álljon. Arra figyelj, milyen érzést vált ki belőled a találkozás. Ha a fogorvos és a rendelő sem kelt bennünk félelmet és biztonságban érezzük magunkat, akkor kevésbé tartunk az esetleges fájdalomtól is. A tapasztalatok tehát azt mutatják, hogy nagyon is fejben dől el a dolog.

      • Az orvosból áradó derű, nyugalom és kiegyensúlyozottság éppen a saját félelmeink elengedésében lehet segítség.
      • Az orvos empatikus készsége, a félelmeinkkel szembeni megértés és elfogadás azt a bizalmat építi bennünk, ami nélkülözhetetlen egy sikeres kezeléshez.
      • Türelmes, meghallgat, nem siettet, nem akar ránk erőltetni semmit, időt ad az első élmény vagy benyomás feldolgozására.

      Ha tudatosan választunk orvost és időben megyünk kezelésre, akkor biztos, hogy az kevésbé lesz kellemetlen. De legyen szó bármilyen fogászati beavatkozásról is, a szimpátia az egy nélkülözhetetlen hozzávaló.

      Jó fogorvos Budapesten a Clinident fogászaton

      Online bejelentkezés